- Általános tudnivalók:
 - Minden, konzuli ügyintézéshez szükséges, fontos adatlap letölthető a konzuli szolgálat honlapjáról:
 
     
      1. Születés, haláleset, házasságkötés, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése, válás, stb.
- A magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket - születés, házasságkötés, házasság felbontása, haláleset, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése - Magyarországon is anyakönyveztetni kell.
 - Az anyakönyvezéshez kapcsolódó szabályokat jelenleg az alábbi jogszabályok tartalmazzák:
	
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény;
 - az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet;
 - Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) Negyedik könyve;
 - a nemzetközi magánjogról szóló 2017. évi XXVIII. törvény.
 
 - Az anyakönyvezést Budapest Főváros Kormányhivatala Hazai Anyakönyvi Osztály 2. végzi, Budapesten.
 - Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy az anyakönyvezéshez az eredeti külföldi irat (születési-, házassági anyakönyvi kivonat, eredeti apai elismerő nyilatkozat, válóperi ítélet) benyújtása szükséges. A gyakorlatban ez a tallinni népességnyilvántartó hivatal (Tallinn Vital Statistics Department) által papír alapon kiállított észtnyelvű vagy uniós formátumú többnyelvű - magyar/észt - anyakönyvi kivonat lehet.
 - A külföldi anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésére vonatkozó kérelmet benyújthatja a külképviseleten, továbbá a magyarországi lakóhely szerint illetékes polgármesteri hivatal anyakönyvvezetőjénél is, aki a kérelmet ugyancsak a fenti illetékes hatóságnak terjeszti fel.
 - Kérjük, hogy a kérelem beadása előtt telefonon egyeztessen a konzuli feladatot ellátó munkatárssal! Kérjük továbbá, hogy a honlapról letölthető formanyomtatványokat kitölteni szíveskedjenek. Aláírni viszont minden esetben a konzul előtt kell.
 
A) Születés hazai anyakönyvezése
- A kérelemhez szükséges mellékletek házasságban született gyermek esetén:
	
- külföldi hatóság által kiállított születési anyakönyvi kivonat;
 - kitöltött, mindkét szülő által aláírt adatlap;
 - a szülők magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonata;
 - mindkét szülő személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány (pl. személyi igazolvány, útlevél), vagy a szülők születési anyakönyvi kivonata;
 - amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány igazolványfénykép is szükséges.
 
 
- Amennyiben a gyermek házasságon kívül született, és nem is kíván senki apai elismerő nyilatkozatot tenni, akkor csak az anya jelenléte szükséges, és nem kell mellékelni házassági anyakönyvi kivonatot.
 - A hazai anyakönyvezési eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
 - A házasságon kívül született gyermek anyakönyvezése APAI ELISMERÉSSEL
 
- Amennyiben a szülők nem házasok, s a gyermeket az apa el kívánja ismerni, apai elismerő nyilatkozatot kell tenni.
 - A kérelemhez szükséges mellékletek:
	
- külföldi születési anyakönyvi kivonat;
 - a külföldi hatóság előtt tett apai elismerés, ha van;
 - mindkét szülő személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány
 - amennyiben eltérés van a különböző okiratok és okmányok között (pl. anyakönyvi kivonaton egy utónév szerepel, az útlevélben kettő), a szülők születési anyakönyvi kivonata;
 - mindkét szülő jelenléte szükséges;
 - amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db
 
 
3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány igazolványfénykép is szükséges.
- A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 4-5 hónap.
 - 
	
Adatlap személyi adat- és lakcímnyilvántartásba (SZL) vételhez Magyarországon vagy külföldön élő magyar állampolgárként
a.) Gyermek nyilvántartásba vétele külföldön élő magyar állampolgárként – ez a lehetőség akkor áll fenn, ha a magyar állampolgár szülők a magyar hatóságok előtt bejelentették végleges külföldi letelepedésüket, bejegyzett állandó lakcímük külföldi cím. A kérelemhez csatolni kell a magyar állampolgárságú szülő(k) magyar lakcímkártyájának másolatát, amelyen „külföldi cím” bejegyzés látható vagy a külföldi állampolgár szülő lakcímigazolását.
b.) Gyermek nyilvántartásba vétele magyarországon élő magyar állampolgárként – ez a lehetőség áll fenn, ha legalább az egyik szülő rendelkezik állandó magyar lakcímmel, lakcímkártyáján magyar lakcím került feltüntetésre. Amennyiben egyik szülő sem tulajdonosa a lakcímkártyáján rögzített ingatlannak, az adatlaphoz kötelező csatolni a szállásadói hozzájáruló nyilatkozatot (annak hiányában a gyermek nem jegyezhető be a kívánt címre)!
 
B) Házasság hazai anyakönyvezése
- A kérelemhez szükséges mellékletek:
	
- külföldi házassági anyakönyvi kivonat;
 - kitöltött, mindkét házastárs által a konzul előtt aláírt adatlap;
 - a házastársak születési anyakönyvi kivonata;
 - a házastársak személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmányai;
 - a házastársak korábbi házasságának felbontását igazoló okirat jogerős bírósági végzés; házassági anyakönyvi kivonat, az előző házastárs elhunyta esetén halotti anyakönyvi kivonat.
 
 - Abban az esetben, ha a magyar állampolgár külföldön történt válása Magyarországon még nem került bejegyzésre, a házasság anyakönyvezését meg kell előznie a válás hazai anyakönyvezésének; e két kérelem azonban egyszerre is benyújtható.
 - A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
 
C) Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése
- A kérelemhez szükséges mellékletek:
	
- a házasságkötésről kiállított magyar házassági anyakönyvi kivonat;
 - a házasság felbontásáról szóló jogerős bontóítélet;
 - abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre, a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik;
 - a 2004. május 1. után jogerőre emelkedett válási végzés magyarországi bejegyzéséhez szükséges továbbá az illetékes bíróság által kibocsátott külön igazolás csatolása is (Brüsszel IIa. Egyezmény);
 - a kérelmező születési anyakönyvi kivonata;
 - a magyar állampolgárság igazolása (érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat, kevesebb mint egy éve lejárt útlevél vagy személyi igazolvány).
 
 - A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
 
D) Haláleset hazai anyakönyvezése
- A kérelemhez szükséges mellékletek:
	
- külföldi halotti anyakönyvi kivonat;
 - haláleset hazai anyakönyvezése adatlap;
 - az elhunyt születési anyakönyvi kivonata;
 - az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása (érvényes, vagy kevesebb mint egy éve lejárt magyar útlevél vagy érvényes magyar személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat);
 - az elhunyt családi állapotának igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bírósági ítélet, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata);
 - a kérelmező személyazonosságát igazoló okmány (útlevél/személyazonosító igazolvány), valamint magyar lakcímkártya.
 
 - A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 3-4 hónap.
 - A magyarországi illetékes hatóság elérhetősége anyakönyvezési ügyekben:
 
Cím: 1105 Budapest, Kőrösi Csoma Sándor út 53-55.
Telefonszám: +36 (1) 323-3176, + 36 (1) 323-3162
E-mail cím: hazaianyakonyv (at) bfkh.gov.hu
Ügyfélfogadás: kedd 8.30-12.00
E) Bejegyzett élettársi kapcsolat hazai anyakönyvezése
- A magyar állampolgár külföldön bejegyzett élettársi kapcsolatának magyarországi anyakönyveztetését a nagykövetség konzuli osztálya útján kezdeményezheti.
 
„2009. évi XXIX. tv 1. § (1) Bejegyzett élettársi kapcsolat akkor jön létre, ha az anyakönyvvezető előtt együttesen jelenlévő két, tizennyolcadik életévét betöltött, azonos nemű személy személyesen kijelenti, hogy egymással bejegyzett élettársi kapcsolatot kíván létesíteni.”
- A kérelemhez szükséges mellékletek:
	
- kérelmező adatlap kitöltve,
 - eredeti külföldi okirat a bejegyzett élettársi kapcsolatról,
 - a magyar fél születési anyakönyvi kivonatának másolata,
 - a bejegyzett élettársi kapcsolat előtti elvált vagy özvegy családi állapotot igazoló dokumentumok. A 2004. május 1. után jogerőre emelkedett válás esetében a válást kimondó bíróság által kitöltött és lepecsételt, ún. „Brüsszel II” adatlap. (A határozatokat hiteles magyar nyelvű fordítással kell ellátni),
 - érvényes, személyazonosságot és állampolgárságot igazoló okmány (útlevél/személyi igazolvány),
 - magyar lakcímkártya,
 - nem magyar fél külföldi állampolgárságának igazolása (érvényes útlevél vagy személyi igazolvány),
 - külföldi állampolgárságú félnek a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését megelőző családi állapot igazolása (az igazolást hiteles magyar nyelvű fordítással kell ellátni).
 
 
2. Névváltoztatás
- 
Születési név változtatása
 - A születési név megváltoztatása a vezetéknév és/vagy a keresztnév megváltoztatását jelenti. Erre minden magyar állampolgárnak lehetősége van. A kérelem elbírálása Budapest Főváros Kormányhivatalának illetékes főosztályán történik, a külképviselet kizárólag közreműködői szerepet tölt be ezen ügyekben.
 - A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor előzetes időpont egyeztetést követően.
 - A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
	
- adatlap (helyben biztosítjuk, illetve a honlapról letölthető);
 - eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat;
 - érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány (személyazonosság és állampolgárság igazolása céljából);
 - családi állapotot igazoló okirat (házassági anyakönyvi kivonat, válóperi ítélet, házastárs halotti anyakönyvi kivonata);
 
 - Az eljárás ideje átlagosan 2-3 hónap, de ennél hosszabb idő is lehet.
 - 
Házassági névviselési forma megváltoztatása
 - A házasságban élő magyar állampolgárnak a házasság fennállása alatt, illetve a házasság megszűnését követően is lehetősége van a házassági nevének megváltoztatására a jogszabályban előírt házassági névviselési formák választásának valamelyikével.
 - A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor a külképviseleten, ügyfélfogadási időben előzetes időpont egyeztetést követően.
 - A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
	
- adatlap (helyben biztosítjuk, illetve a honlapról letölthető);
 - eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat;
 - eredeti házassági anyakönyvi kivonat;
 - érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány (személyazonosság és állampolgárság igazolása céljából).
 
 
3. Anyakönyvi okiratok kiállítása
- 2018. január 1-től lehetőség van az ügyfél kérelmére az anyakönyvi kivonatok (születés, házasság, haláleset, BÉT) kinyomtatására a külképviseleten is.
 - Attól függően, hogy az anyakönyvi esemény szerepel-e az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben (EAK), a kivonatot néhány munkanapon belül elkészítjük.
 - Amennyiben az anyakönyvi esemény még nem szerepel az EAK-ban, úgy a kérelmet nagykövetségünk az illetékes anyakönyvvezetőhöz küldi, aki azt először a rendszerben rögzíti. Ezután kerülhet sor az anyakönyvi kivonatot kinyomtatására a Nagykövetségen.
 - Az okirat kiállítás díjtalan.